Referências: |
DAVÍDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3 ed. Trad.
M. Shuare. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
GALPERIN, P. I. A. Towards research of the intellectual development
of the chil. International Journal of Psychology, v. 3, n. 4, p. 257-271,
1968.
GALPERIN, P. I. A. Changing teaching methods is one prerequisite for
increasing the effectiveness of the schooling process. Soviet Education,
v. 17, n. 3, p. 87-92, jan. 1975.
GALPERIN, P. I. A. Mental actions as a basis for the formation of
thoughts and images. Soviet Psychology, Moscou, v. 27, n. 3, p. 45-64,
maio/jun. 1989b.
GALPERIN, P. I. A. Organization of mental activity and effectiveness of
learning. Soviet Psychology, v. 27, n. 3, p. 65-82, maio/jun. 1989c.
GALPERIN, P. I. A. Stage by stage formation as a method of
psychological investigation. Journal of Russian and East European
Psychology, v.30, n.4, 60-80, 1992 b.
GALPERIN, P. I. A. Study of the intellectual development of the child.
Soviet Psychology, Moscou, v. 27, n 3, p. 26-44, maio/jun. 1989a.
GALPERIN, P. I. A. The problem of attention. Soviet Psychology, v. 27,
n. 3, maio/jun., p. 83-92, 1989d.
GALPERIN, P. I. A., LEONTIEV, A. N. Learning theory and
programmed instruction. Soviet Education, v. 7, n. 10, p. 7-15, 1965.
GALPERIN, P.Y.; Introducción a la psicologia: um enfoque dialéctico.
Madrid: Pablo del Rio Editor. Coleccion Aprendizaje, 1976.
HAENEN, J. Galperin instruction in the ZPD. Human Development, v.
43, n.2, mar-apr, 93-98, 2000.
HAENEN, J. Outlining the teaching: learning process: Piotr Galperin ́s
Contribution. Learning and Instruction, n. 11, p. 157-170, 2001
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo:
Centauro, 2004. 356 p.
LEONTIEV.A. Psicologia e Pedagogia: Bases Psicológicas da
Aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, 2005.
LURIA, A. R. Desenvolvimento Cognitivo. 2a Edição. São Paulo: Ìcone,
1990.
NUÑEZ, I. B. La formación de habilidades en química general en la
perspectiva de la Teoria de P. Ya Galperin como atividad de construcción
de conocimientos. Química Nova, São Paulo, v.22, n.3, p. 429-434,
1999.
NUÑEZ, I. B. Vygotsky Leontiev Galperin Formação de
Conceitos e princípios didáticos. São Paulo: Liber Livro, 2009.
NUÑEZ, I. B.; PACHECO, O. G. La Formación de Conceptos
Científicos: una perspectiva desde la teoria de la actividad. 139 p. Natal:
EDUFRN, 1997.
NUÑEZ, I.B.; RAMALHO, B. Galperin e a Teoria da Formação
Planejada por Etapas das Acões Mentais e dos Conceitos. Pesquisas e
experiências para um ensino inovador. Campinas: Mercado das Letras,
2018.
PUENTES, R.V.; LONGAREZI.A.M. (org.); Ensino desenvolvimental:
vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Colecão
Biblioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino desenvolimental
v.3. Uberlandia: EDUFU, 2015.
PUENTES, R.V.; LONGAREZI.A.M. (org.); Ensino desenvolvimental:
vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Colecão
Biblioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino desenvolimental v.1
EDUFU, 2013.
SFORNI, M.S.F.; Aprendizagem conceitual e organização do ensino:
contribuições da Teoria da Atividade. Curitiba: JM Editora, 2004.
SMOLKA, A.L. Vigotski: Imaginação e Criação na Infância. Ensaio
Psicológico. Livro para o Professor. São Paulo: Ed. Ática, 2009.
TALÍZINA, N.; La teoria de la actividad aplicada a la ensenañza.
Traducción directa del Ruso al Castellano: Yulia Solovieva Y Luis
Quintanar Rojas. Benemérita Universidad Autònoma de Puebla, 2009.
TALÍZINA, N.; Psicología de la ensenañza. Editorial Progreso: Moscú,
1988
VIGOTSKI, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N.; Linguagem,
desenvolvimento e aprendizagem. 12a Edição. São Paulo: Ìcone Editora,
2012
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas. Tomo I. Madrid: Visor, 1991
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas. Tomo III. Madrid: Visor, 1995
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor, 2006
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas. Tomo V. Madrid: Visor, 1997
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins
Fontes, 1991. |